بهبود کیفیت آموزشی
اداره آموزش و پرورش ناحیه 3 استان اصفهان

      عزت نفس عبارت است از احترام به خود، خود ارزشمند دانستن یا تصویری که شخص از خودش دارد. مسأله عزت نفس و مقوله ارزیابی مثبت از خود از اساسی ترین عوامل در رشد مطلوب شخصیت کودکان و نوجوانان است. مطالعات و پژوهش های متعدد نشان می دهند که کودکان و نوجوانانی که دارای احساس خودارزشمندی و عزت نفس قابل توجهی هستند، نسبت به همسالان خود در شرایط مشابه، پیشرفت تحصیلی و کارآمدی بیشتری از خود نشان می دهند. پرورش احساس خودارزشمندی و عزت نفس در کودکان و نوجوانان از مهمترین وظایف و رسالت های اولیا و مربیان است که در این ارتباط بیشترین نقش برعهده الگوهای رفتاری است.




تاریخ: 25 / 10برچسب:,
ارسال توسط حمید صفریان

در گذشته آموزش مهارت های زندگی به کودکان برای ورود به زندگی اجتماعی توسط خانواده ها صورت می گرفت اما از زمانی که آموزش فرزندان به عهده نهادهای آموزشی قرار گرفت، نقش والدین هم در امور آموزشی کودکان کم رنگ تر شد. ولی امروزه با افزایش آگاهی ها، والدین می کوشند تا شرایط پیشرفت تحصیلی فرزندشان را خارج از محیط مدرسه نیز فراهم کنند .  امروزه بهره گیری از آموزش های مدرسه و پیشرفت تحصیلی از اهمیت به سزایی برخوردار است و خانواده ها برای موفقیت درسی و علمی فرزندان شان بسیار تلاش و مبالغ هنگفتی برای این منظور هزینه می کنند

روی ادامه مطلب کلیک کنید



ادامه مطلب...
تاریخ: 24 / 10برچسب:,
ارسال توسط حمید صفریان

ارزشیابی پیشرفت تحصیلی یکی از عناصر مهم و اساسی برنامه های درسی و نظام های آموزش و پرورش جهان محسوب می شود. لذا با عنایت به اهمیت این عنصر در روند فعالیت یاددهی- یادگیری، ارائه شیوه نوین در این زمینه و ارتقا سطح دانش معلمان و سایر دست اندرکاران تعلیم و تربیت، ضرورتی اجتناب ناپذیر می باشد. از طرفی رویکرد یکسان موجود برای ارزشیابی تحصیلی از سال 1303 تاکنون، به صورت امتحان کتبی- شفاهی نمود پیدا کرده و در این رابطه ملاک ثابت (20-0) همواره پایدار بوده است. در اکثر کشورهای جهان نیز، توجه به ابعاد شخصیت فراگیر ذهن علمای تعلیم و تربیت را به استفاده از شیوه های نوین ارزشیابی سوق داده است و تجارب موفقی در این زمینه موجود می باشد.

روی ادامه مطلب کلیک کنید



ادامه مطلب...
تاریخ: 24 / 10برچسب:,
ارسال توسط حمید صفریان


براساس تحقیقات پژوهشگران آمریکایی، جویدن آدامس تاثیر مثبتی بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان (از جمله نمرات درس ریاضی) دارد.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، نتایج پژوهشی که قبلا در این خصوص و در محیط آزمایشگاهی صورت گرفته بود نشان داد که جویدن آدامس میتواند در کاهش استرس کمک کرده، تمرکز را بهبود ببخشد و نگرانی را از بین ببرد.
کریگ جانسن، رهبر گروه تحقیقاتی از مرکز تحقیقات تغذیه‌ی کودکان در هوستون در این خصوص اظهار داشت: تحقیقات جدید نقش بالقوه جویدن آدامس در کمک به بهبود تحصیلی دانش آموزان را در محیط درسی واقعی نشان داد.
پژوهشگران دریافتند دانش آموزانی که آدامس می جوند نمرات بهتری در امتحان ریاضی در قیاس با دیگران کسب کردند. این دانش آموزان پس از 14 هفته حضور در کلاسهای ریاضی و در زمان انجام تکالیف که با جویدن آدامس همراه بود موفق به کسب نمرات بهتری شدند و در انجام تکالیف نیز پیشرفت قابل توجهی داشتند و اگرچه این میزان بهبود تنها 3 در صد را شامل می‌شد اما از نظر محققین تغییر مهمی تلقی میشود.
گفتنی است؛ نتایج این تحقیق در نشست سالانه انجمن آمریکایی تغذیه در نیو اورلئان ارائه شد.




تاریخ: 24 / 10برچسب:,
ارسال توسط حمید صفریان

بینشی نو در غنی‌سازی مدرسه

کتاب " بینشی نو در غنی سازی مدرسه " که با تمرکز بر مهارت های آسیب شناسی عملی و حل خلاق مسائل مدرسه و مدرسه داری، توسط بهمن حوریزاد تالیف شده ،چاپ ششم آن توسط انتشارات نشر لوح زرین در شمارگان 2000 نسخه با قیمت 2700 تومان در 216 صفحه منتشر شده است.

در مقدمه این کتاب آمده است" کانون تمرکز اصلاحات که در گذشته بر تغییرات و نوآوری سراسری به ویژه در نظام برنامه ریزی درسی بوده است،درحال حاضر به مدرسه معطوف شده است.بنابراین هدف تمامی نظام های آموزشی برپا کردن مدارس خوب و ثمر بخش است و ثمر بخشی مدارس مستلزم تلاش و کار جمعی و هماهنگی کلیه پارامتر های داخلی و خارجی نظام مدرسه است.چنانچه برنامه ریزی آموزشی  کاربرد روش های تحلیلی در استقرار نظام آموزشی کارامد تلقی شود ،مدرسه نیز باید به برنامه ریزی برای یهبود اجزا و پارامترهای داخلی و خارجی خود بپردازد.

روش هایی که تاکنون در مدیریت مدرسه به کار گرفته شده به دلیل عدم تحقق بخش عمده ای از هدف های نظام آموزشی ناکارامد بوده است. بنابر این باید مهندسی مجدد مدارس با یهره گیری از روش های نوین مدیریت مدرسه تلاش شود و کیفیت کلی ارائه خدمات آموزشی و پرورشی مدرسه ارتقاء یابد و این امر میسر نخواهد شد  مگر با تلاش جمعی و از طریق رهیافت پژوهش مشارکتی کارکنان مدرسه و انجام مطالعات آسیب شناختی و طراحی و تولید برنامه رشد."

عناوین فصول کتاب " بینشی نو در غنی سازی مدرسه " که برگرفته از یک تجربه ملی  شرکت در کارگاه های آموزشی مدیریت مدرسه و مدرسه داری،مهارت های حل خلاق مسائل مدرسه و مدرسه داری،مطالعات آسیب شناسی و دیگر کارگاه های زیر مجموعه طرح غنی سازی و بهبود کیفیت آموزش و پرورش است عبارتند از:
فصل اول:تحقیق در مدیریت آموزشی
فصل دوم:مدیریت تغییر برای بهبود کیفیت
فصل سوم:طرح غنی سازی مدرسه برای رشد
فصل چهارم:خلاقیت در مدیریت آموزسی
فصل پنجم:مهارت های حل خلاق مسائل آموزشی
فصل ششم:برنامه ریزی برای طراحی مدرسه اثر بخش
فصل هفتم:نظام مدیریت غنی سازی
فصل هشتم:هدف گزینی برای رشد،محورها
فصل نهم:مهارت برنامه ریزی مشارکتی برای غنی سازی

این کتاب علاوه بر فهرست منابع داراری سه ضمیمه با عناوین زیر است:
ضمیمه شماره یک:طرح تجربی غنی سازی مدرسه
ضمیمه شماره:برنامه جامع غنی سازی دبستان برای رشد
ضمیمه شماره سه:مدرسان و مدیران مجری طرح غنی سازی مدرسه برای رشد




تاریخ: 23 / 10برچسب:,
ارسال توسط حمید صفریان

 

در هر جامعه باتوجه به طرز تفکـر احاد جامعه و بافت فلسفی فکـری و ریشه های عقیدتی آنهـا نظامهایی روی کـار می آیند و این نظامها فـارغ از محاسن و معایب خود در آن جامعه اقدام به طراحی برنامه ها و اهداف غایی در قالب کتب درسی و مکتبی و فکری برای دانش آموزان خود می نمایند .     
در این بین ساخت نظام آموزشی یک جامعه اعم از نگرشها و باورها‎‎‎، برنامه ها وآیین – نامه ها می توانند همگی برسیستم کلی تقسیم و تربیت تأ ثیری شگرف بگذارندکه بعضی ازآنها آثار خود را در کـوتاه مدت و بعضی در بلند مدت نمایان می سازند و این تا ثیـرات اعـم ازمطلوب یا نامطلوب صحیح یا غلط در بافت آینده جامعه تأ ثیری بسیار عمیق خواهند گذاشت با توجه به اینکه دیگر فعالیتهای مربوط به مسائل آموزشی و پرورشی در مدتی تقریباً طولانی اثرات عمده خود را به معرض دید می رسانند شاید کوچکترین اشتباه و یا نارسایی در تحلیل بعضی ازمسائل و یا در نظر گرفتن بعضی از علل و عوامل بسیار پیچیده تربیتی و آموزشی ضایعه ای غیر قابل جبـران بر پیکـره ضعیف آموزشی کشور وارد نمایند که سالها نتوان التیام آنرا بهبود بخشید آنهم با صرف هزینه های گزاف و چندین برابر قبلی که برای طراحی و اجرا صرف گردیده است .

   

روی ادامه مطلب کلیک کنید



ادامه مطلب...
تاریخ: 23 / 10برچسب:,
ارسال توسط حمید صفریان

درخصوص  مدیریت مدرسه

- نبما رحمه من الله لنت لهم.. رمز موفقیت مدیر ، مهربانی همراه با قاطعیت است .

- الله الله فی نظم امرکم ....رمز موفقیت مدیر نظم در کارها (حضور در آموزشگاه قبل از همکاران و خروج به عنوان آخرین فرد ) .

- اوفوا بعهدکم ...... وفای به عهد در برخورد با همکاران و دانش آموزان .

- لم تقولون مالا تفعلون ...   مدیر به آنچه گفته است عمل نماید .

- هل یستوی الذین یعلمون والذین لا یعلمون .. تفاوت قایل شدن مدیر بین افراد ساعی و کوشا و افراد بی تفاوت .

- و مشاورهم فی الامر... مشورت نمودن و کسب تجربه در امور مختلف  از همکاران و حتی دانش آموزان .

- استعیفرا بالصبرو الصلوه .......  داشتن سعه صدر و صبر در برابر مشکلاتی که در محیط آموزشی بوجود آمده است  .

 - داشتن جاذبه و همچنین دافعه مناسب،  از عوامل موفقیت مدیر محسوب میگردد .

- پرهیز از غیبت نمودن و توجه به اصل صداقت در کار .

- استفاده از حداکثر توانمندی نیروها . ((مدیر خوب و موفق کسی است که 40 نفر را به انجام کار مفید  هدایت کند ، نه اینکه به جای 40 نفر کار کند)) .

- صبر و بردباری در برابر مشکلات و کوشش در جهت اینکه مسائل را حتی المقدور در خود مدرسه حل نماید .

- مثبت اندیش بودن و دیدن نیمه پر لیوان توسط مدیر !!

- انتظار کامل شدن کاری را،  به صورت سریع نداشته باشیم ، لازم نیست که هر کاری را در همان نخستین مرحله به کمال و ایده آل برسانیم .

- با هم بودن آغاز است ، با هم ماندن پیشرفت و با هم کار کردن موفقیت .

- بزرگترین شکست مدیر زمانی است که نتواند از توانایی های افرادخود استفاده کند .

- در انجام کارها بر شیوه خاصی ، اصرار و تاکید ننموده و نظرات ارزشمند همکاران را  نیز گرفته و بهترین را انجام دهیم .

- پرهیز از پیش داوری و خود محوری ، و داشتن روحیه انتقاد و انعطاف پذیر.

-بازدید از مدارس موفق و به کار بردن تجربیات مفید همکاران در امور مختلف .

- داشتن یادداشت روزانه جهت جلوگیری از فراموش شدن کارهای روزمره.

- با صبوری و متانت و داشتن صداقت و صراحت ، میتوان ، دل معلمان و دانش آموزان را  بدست آورد .

برای مشاهده ادامه مطلب روی ادامه کلیک کنید .



ادامه مطلب...
تاریخ: 19 / 10برچسب:,
ارسال توسط حمید صفریان

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 21
بازدید ماه : 146
بازدید کل : 175088
تعداد مطالب : 34
تعداد نظرات : 24
تعداد آنلاین : 1

كدهای جاوا وبلاگ